Som en dag på stranden


Det här är nog första gången jag verkligen längtat efter att helgen ska ta slut. Inte för att det har varit något fel på den här helgen, bara det att det är så himla roligt på praktiken och allt som händer i veckan. Jag önskar att jag kunde få vara på Folkbladet längre. Två veckors praktik, vad är det liksom? Jag längtar efter fotolektionen imorrn; att jag äntligen ska bli klar med den där jäkla bilden som har tagit sådan tid. Jag tycker om bilden men.. det är sådant pyssel i mörkerrummet som jag inte orkar med. Samtidigt är det lite kul på sitt sätt. Fotograferna på Folkbladet tycker att det är kränkade och elakt mot eleverna att låta dem arbeta med analog teknik. Det tycker jag med, när det digitala går så mycket smidigare och alla fotografer använder sig av det idag. Varför ska vi kunna så mycket om gammal teknik som ingen använder längre? Det är som att behandla en sjukdom på gammalt vis, när det ger mycket bättre resultat med dagens metoder.

I trapphuset till Folkbladet finns en massa tidningsutklipp uppsatta. Jag hittade några bilder som Lars T tagit. Tydligen så har han jobbat där för en massa år sedan. Jag frågade Janne (som förövrigt ser ut precis som Lars T) om det och han sa att Lars T var en jättedålig fotograf. Janne tyckte att han dessutom måste vara en usel lärare, eftersom en massa av Lars Ts elever som gjort sin praktik på Folkbladet inte ens visste vad bländare och slutare var - typ det mest grundläggande inom fotografi. En hade haft samma inställningar på kameran hela veckan.

Jaja, nog om det. Veckan som gått har också varit helt underbar, fullt upp hela tiden, det är nog därför jag känner mig så slut nu. En massa nytt folk har jag lärt känna, och fått väldigt många roliga uppgifter och tillfällen att utvecklas som fotograf.

image78image77
Foto Anna, redigering moi.


Kommentarer

Postat av: Patrik

Hahah, det där hade jag faktiskt inte hört om Lars-T! Även om jag redan visste att han är dålig ;P

2008-01-25 @ 13:02:38
URL: http://pooot.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0