Popstjärnorna.


Idag rensade jag lite bland hyllor och lådor i mitt rum. Jag hittade något så fruktansvärt roligt!
Ett häfte med en massa sånger som jag och Anna har skrivit. Vi måste ha gått i trean då. Max i fyran. Max.
Helt sjuka texter - antingen ganska deprimerande om något slags avsked eller bara en massa blaj-sånger utan egentlig handling.


Vad sägs om det här:

Mamma varför?
Mamma varför sticker du ifrån mig?
Så hastigt när jag föds
Jag var ju bara barn
och varför gör du så mot mig?
Varför mamma?
Mamma kan du säga åt dig
själv att hålla käft
Och snälla mamma varför gjorde du så?
Nu ligger du i himlen som är blå
Och varför gjorde du så vad tänker du på?


En fruktansvärd text. Som att vi hade världens svåraste uppväxt. Inget jag känner till.
Känn på den här då:

Jag ser en tavla
Jag ser en tavla
Den är så vacker den liknar dig
Men ojsan vad hände nu?
Det var någon som köpte den!
Jag vill köpa blommor åt dig
Och tavlan som liknade dig.


Jag minns att jag tyckte att den var en av de allra bästa. Tillsammans med den här:

Turkisk Smak
Jag jobbar och sliter och
blommande blad
Ja växter och sånt är min
turkiska smak
Ja det är min hobby
och den älskar jag
Som ni förstår jag har en rätt
så ovanlig smak
Jag hejdå det var min visa

Den här är det fart i minsann:

Hej Hallå
Hej Alla balla snubbar
Har ni Hajat
Vi ska spela bandy i dag
Har ni hajat läget
Så kom så kom
Så kom så kom
Så kom
Har ni hajat
Vi ska ut och laja
Så kom så kom
Så kom så kom
Så kom
Vi ska ha skoj
Så kom så kom så kom så kom nu

Jag tror faktiskt att vi hade melodier till allihop med. Ganska så bra, eller hur. Vi hade en framtid om låtskrivare ett tag där. Jag undrar vart de förmågorna tog vägen. Kanske har vi aldrig haft några...


(Den sista bilden hör till ett annat litet häfte...)
Jag fann en gammal tidning också som vi skapade någon gång i samma ålder. Baschker (hur kom vi fram till det namnet). Jag måste säga att den är ganska snygg, men själva innehållet var väl ingenting att hänga i julgranen. 6 sidor, inräknat framsida och vad som kommer i nästa nummer. Som att någon skulle längta till nästa nummer.
Det blev bara en tidning vad jag kommer ihåg. Kanske lika bra.


Jag gjorde en till tidning som jag hittade - Filur. Men den gjorde jag helt själv. Kanske i fyran, femman något sådant. Men jag kan bara hitta det andra numret av den, men det är faktiskt riktigt bra, så det gör ingenting. Hela 13 sidor fyllda med, roliga bilder, pyssel, fakta om schimpanser och en massa annat. Ja, ni ser. Schimpansfaktan skrev jag faktiskt själv bara för den här tidningen. Eller snarare letade upp lite fakta och satte ihop den. Vilket jävla liv jag måste haft. För mycket fritid.
Jag verkar ha valt gymnasieprogram redan där.

Jag är så himla glad att jag har sparat allt det här. För jag minns så väl att vi gjorde dem och det är så otroligt kul hur man uppfattade texterna då och hur man gör det nu. Det är inte direkt på samma sätt. Då tyckte vi att vi var världsbäst. Nu förstår man inte mycket alls av texterna, men lite imponerad blir jag allt ändå. Vi var ju i alla fall jäkligt påhittiga. Sådana där sånger tror jag inte att jag skulle kunna skriva nu, men däremot göra betydligt bättre tidningar...

Jag skrattade åt det här en lång stund i min ensamhet tills tårarna rann. Sedan var jag tvungen att ringa Anna och så skrattade vi i varandras öron.

Gamla tider. Härliga tider. Tiden går fort.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0