Whitsundays to the MAX!


Tillbaka fran seglingen i Whitsundays.
Det var nog det bästa jag gjort under denna resa!

Jag är så glad over att vädret var helt underbart - strålande sol i tre dagar i steck. Perfekt for att bara ligga och lata sig på däck eller simma runt i det härligt varma vattnet.

Första dagen seglade vi ut till en ö med utsiktspunkt över sjukt fina Whitehaven beach.
Vyn man ser pa alla vykort.










Vi stötte på Jenna, Caitlen och Christey som hade åkt med en annan båt och vi begav oss ner till Betty Beach där det var helt vit och otroligt finkornig sand. Bada kunde vi tyvärr inte göra, för det behövdes stinger suits mot maneterna.



Vi vågade oss på att ligga lite i vattenbrynet för att posa lite..


Ett piratskepp!

Vandring i regnskog...

Vi låg ett tag och slappade på stranden innan vi begav oss tillbaka till båten.
Vi fick syn på en jättestor havssköldpadda som simmade förbi. Tufft! Tyvärr han jag inte få någon bild på giganten, som var minst en meter lång.

Pa kvällen låg vi på däck och tittade upp mot stjärnorna. Jag har aldrig sett en sadan stjärnhimmel förut.
Vart man an tittade täcktes himlen av miljontals stjärnor. Sa otroligt vackert och mäktigt!
När jag låg där på rygg och tittade upp mot stjärnorna kände jag mig bara så lycklig. Alla underbara minnen från Australien for genom huvudet och jag blev plötsligt sa väldigt glad. Att det har blev precis som jag hade önskat.
Så såg jag en stjärna falla. Som en ljus komet över himlen och jag önskade. Vad tänker jag inte avslöja...

Sedan blev det party med alla harliga manniskor pa baten. Tjohej!

I lördags snorklade jag i över två timmar. Så himla häftigt!
Helt fullt med koraller och fiskar i regnbågens alla färger.
Alla söta små fiskar fran "Hitta Nemo" fanns där - clownfiskar simmade ut och in ur anemoner, Doris och hennes vänner för förbi i stora stim. Alldeles ljummet vatten och våtdräkten och simfötterna höll en flytande, så det var bara att ligga och njuta. Titta på allt det vackra som taget ur ett akvarium.




Sedan testade jag på något av det häftigaste jag någonsin gjort - att dyka.
Jag fick knäppa på mig ett tyngdbälte, en stor tub kopplat till ett munstycke att andas genom och en massa instrument som reglerade tryck och visade djup. Så bar det av med instruktören under ytan.
Det var som en helt ny värld där under. Fiskar och koraller vart man än tittade i det klara vattnet.
Jag älskade den lite skrämmande känslan av att vara fast där nere, att ha vattenytan och tryggheten 6 meter över huvudet, men att ända kunna fortsätta att andas.
Jag älskade tystnaden, att det enda som hördes var det bubblande ljudet från mina egna andetag.

I början kandes det som att varje inandning inte gav mig tillräckligt med luft och jag fick hela tiden hindra impulsen att slita bort munstycket och dra in ett djupt andetag vatten, men efter ett tag tankte jag inte på andningen och allt gick mycket lättare.

Det blev även ett andra dyk dagen därpå.
Den här gången så djupt som 8.5 meter!
Vi simmade genom häftiga grottor, såg ännu fler jättestim med fiskar, stora mjuka bollar täckta med stjöstjärneliknande djur och en stor snäcka som snabbt slog igen när man nuddade den.
Höjdpukten var när Jonny tog fram en petflaska som jag fick pressa ut bröd från. Genast dök det upp en massa hungriga fiskar som började smaska på brödet. En stor fisk med fyra långa huggtänder längst fram i käken bet sig tag i flaskan för att få i sig så mycket som möjligt av maten, Den var riktigt stark och jag vill inte tänka på vad den inte kunnat göra med mina fingrar..
Sen matade vi vår kompis Elvis - en enorm fisk, nästan 1 meter lång och tjock dessutom. Jag klappade på honom och han var helt hal och slemmig. Coolaste fisken av alla!

Så begav vi oss upp i båten och seglade tillbaka till hamnen i Airlie Beach.
Whitsundays var helt otroligt fint! Åk dit för tusan om ni får chansen!

Lite random bilder från båten...


Den hete kocken som lagade underbart god mat!


Emelies Bananer i Pyjamas-kudde!

Lite drickspel och sådant trevligt...

Tjoflöjt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0