Lite stavning.


Jag kom bara att tänka på en sak.
Tre ord.
Inte de där stora tre orden "jag älskar dig", utan något helt annat.

Tough, though och thought
. Väldigt lika i stavning, alla med ough, men ändå så väldigt olika uttal.
Taff, thooo och thaaat. T, hårt th och läspande th.

Hmm, jag kom bara att tänka på det av någon anledning.
Jag har för mycket fritid.

Jag försökte lära Ric lite svenska. Han läste "choklad" och undrade hur det uttalades.
Jag kom fram till att vi har en jäkla massa sätt att stava sch-ljud på!

Ch - choklad
Sch - Mustasch
Sk - Skönt
Sj - Själv
Stj - Stjärna
Skj - Skjorta
J - Juste
G - Generad
K - Känna
Ge - Bagage

Det finns säkert fler. Ett under att man lärt sig stava!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0