Bilskrälle!


Nu ska min bil köras till verkstaden.
I onsdags var jag påväg till Linköping för att fota dagis när bilen plötsligt började låta konstigt, liksom surrade, som att fläkten eller något liknande hade pajat. Det gick någon minut, sedan hände det absolut ingenting när jag gasade. Bilen tappade fart. Jag körde av till sidan av vägen och först då märkte jag att motorn hade lagt av. Bilen gick inte att starta igen.
Det började ryka om bilen, rykte in till och med. Luktade bränt, olja, precis så som brorsan luktar efter han åkt moppe.

Jag satt på varningsblinkers och ställde ut en varningstriangel, men mycket mer än så kunde jag inte klara ut själv.
Ringde pappa, men han hade visst glömt mobilen hemma. Fick tag på mamma tillslut, som som tur var var hemma (haha, snygga upprepninga det blev!) och kunde komma till min undsättning, men först efter att hon hade klätt på sig och ätit frukost. Halvvägs till Linköping hade jag redan hunnit.
Så jag väntade och väntade. Ute var det iskallt och blåste som tusan, så det gick det inte att vara. Inne i bilen blev jag galen av tickande från blinkersen, så där ville jag inte heller vara!
Tillslut satte jag mig och läste Twilight, men höll för öronen och höll fast boksidorna med armbågarna.

Så kom mamma för att hjälpa mig att bogsera bilen hem. Jag min stjärna hade parkerat bilen direkt efter en avfart, så vi fick åka långt för att hitta nästa avfart, vända och ta oss tillbaka på motorvägen i motsatt riktning.
En timme tog det hem. Segt. Men lite kul var det faktiskt att sitta i min bil och styra utan att gasa och hålla koll på linan som var tvungen att vara sträckt hela tiden. Vi var bästa teamet!

Morgonens dagisfotning fick vi ställa in.
Dagisfröken som jag pratade med sa att barnen nog skulle bli ledsna när de hade fixat till sig och klätt up sig så inför fotograferingen. Sorry sorry...

Som tur var har jag kunnat låna mammas bil nu och mamma min mosters bil. Pappa som är en hejjare på bilar har inte kunnat lista ut felet, så nu är de och lämnar den på verkstaden.
Min lilla fina Hyudai. Hoppas inte att det blir allt för dyrt!!!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0