Fullspäckat! Hur ska detta gå...


GAH!
VÄLDIGT mycket plugg just nu
om jag har förstått det hela rätt.

Vi har fyra olika teman med kurslitteratur som tar upp olika ämnen inom kursen, dels obligatorisk litteratur och dels ett par böcker man kan välja mellan inom varje tema.
Det verkar som att vi ska lämna in en text på två A4-sidor till varje sådant här tema efter att vi diskuterat den valbara litteraturen i basgrupperna. Dessutom ska det skrivas två texter till två litteraturseminarium (varav det ena blev avklarat igår) om den obligatoriska litteraturen.

Förutom detta har vi fyra kursuppgifter som ska lämnas in senast 15/2; dels en Powerpointpresentation där vi ska redogöra för våra observationer av barns skriftspråkliga miljöer i förskolan, en text om den talspråkliga miljön i förskolan, en text om populärkulturens betydelse för barn att förstå symboliska system, samt planering av ett boksamtal med en barngrupp. Den första uppgiften ska ingå i ett samarbete med Nya Zeeland, så det blir nog spännande!
Alla de här texterna ska dock vara ganska så korta, så det borde inte vara några problem. Det är bara väldigt oklart hur uppgift två ska redovisas och vilken litteratur man ska använda till de olika uppgifterna. En del av kursinformationen är nämligen väldigt svårbegriplig och motsägelsefull. På ett ställe står det att man ska relatera uppgiften till litteraturen i tema 3, på ett annat att uppgiften hör till tema 2. Likadant för flera uppgifter. Man får nog ta och använda sitt sunda förnuft och själv lista ut vilket tema som hör till vilken uppgift.

Dessutom ska vi lämna in en text om vår planering av VFU:n (praktik i 3 veckor), men vi har inte fått någon egentlig uppgift som ska göras under VFU:n. Jag ska vara i en förskoleklass, men det står i kursinfon att minst två av de tre texter jag ska samla in och analysera, ska vara texter skrivna av barn på en förskola. Men jag ska ju inte vara på en förskola! Dessutom är det själva analysarbetet som kommer att ta tid, inte insamlingen av materialet, så det verkar inte som om vi kommer att ha något förutbestämt att hålla i med barnen. Konstigt.

Så sammanlagt i denna kurs:
11 uppgifter som ska in på en månad (innan VFU:n börjar i mitten av februari), samt en ganska så omfattande examinationsuppgift.
Får se hur det här går... Bara att beta av en sak i taget!

Av denna förstår man inte mycket!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0