Nu drar det igång!


Den här veckan har varit riktigt rolig!
Ojojoj vad jag har lärt mig saker!

Utbildningen till skolfotograf hos Östsvenska Foto har alltså satt igång!
Jag känner att de här kan blir riktigt bra! Otroligt härliga människor allesammans på företaget, speciellt vi nya fotografer som lärt känna varandra riktigt bra under veckan, trots väldigt olika åldrar, kunskaper och intressen.

Det är riktigt slitigt att vara skolfotograf har jag fått lära mig. Sjukt mycket utrustning att bära på och sätta upp varje dag.
Två timmar tar det för mig att sätta upp alltihop. Jag hoppas att jag lär mig det snabbare, annars lär jag få gå upp väääldigt tidigt varje morgon då jag oftast börjar fota kring 8.
Det är porträttutrustning med fond (bakgrund), fondbelysning, hårbelysning, huvudblixt med paraply, reflexskärm, fyra stativ, pall, kuddar, sladdar...
Grupputrustning med 10x3 meter fond, rör att fästa fonden i, två stora blixtar med paraply, en massa stolar, sladdar och fyra stativ.
Dessutom kamera och stativ till denna, dator kopplad till kameran och "kontor" att ha datorn och papper på. Riktigt mycket papper att hålla reda på och fylla i korrekt blir det.

Allting ska mätas ut och ställas upp lika dant varje dag. Ljuset mäts med ljusmätare och vitbalansen ställs in.
Barnen ska sitta rätt, ljuset ska träffa rätt och barnen ska titta in i kameran och se glada och avslappnade ut. Dessutom ska föräldrarna blui nöjda med bilderna så att vi får något sålt, vilket innebär inga kepsar på huvudet, hår i ögonen, snoriga näsor eller skrynkliga kläder.
Det är inte lite krav vi har på oss!

Men bara jag lär mig tekniken riktigt bra, så att jag kan lägga all fokus på barnen så ska det nog fixa sig!

Igår fick vi låna en hög med barn från Svärtinge hus att testa våra kunskaper på. Jag tycker att det gick riktigt bra för att vara första gången. Jag lyckades i alla fall fånga ett leende på alla barnen och fick dem att sitta som de skulle. Näst intill i alla fall. Visst finns det massor att förbättra, men det ska jag se till att göra under nästa vecka!

Barnen kan jag inte visa här, men jag vågar nog lägga upp lite bilder på några av fotograferna utan att de blir allt för sura..

Tommy

Emil

Madde (som Thomas envisas med att kalla mig, för att vi tydligen är lika...)

Thomas ger onda ögat.


Kommentarer

Postat av: emelie

Mycket coolt att besöka paris, får väl se om man får göra så bara, eller om man måste stanna på flygplatsen..(väskorna behöver vi nog inte bry oss om, de skickas nog visare till sthlm utan att vi behöver göra någonting)

2008-08-12 @ 19:41:37
URL: http://midnight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0