Alkokurs


Idag har vi varit på RSA-kurs - Responsible Service of Alcohol.
Man måste nämligen gå den om man vill jobba på en bar, hotell eller liknade som serverar alkohol.
Men nu vet jag inte om jag vill jobba på bar något mera. Det verkar som att det är väldigt lätt att få böta en himla massa.
Serverar man alkohol till minderåriga eller för påverkade "intoxicaded people", kan man få böta 11 000 dollar!
Även om de kollar legitimation i dörren, kan man få böta om man serverar alkohol till folk under 18 som kommit in på något vis. Helt sjukt!

Tänk er att ni är på typ Hugo när det är riktigt mycket folk och alla trängs vid baren. Ofta de hinner kolla leg på alla (det har väl aldrig hänt) och samtidigt se om någon är för påverkad? Även om man tyckte att personen såg mycket äldre ut eller inte verkade påverkad kan man få böta.

Annars har jag hört att barnskötare tjänar väldigt bra, så det verkar ju något säkrare... Om jag nu vill ha ännu ett jobb med barn vill säga.
6 timmar tog kursen och vi lärde oss en hel del (tur det, för den kostade 75 dollar, typ 380 kronor). Vi klarade testet på slutet dessutom, så nu har vi ett certifikat att visa upp.

Efter det gick vi och skrev ut CVn och kopierade RSa-intyget på ett internetcafé, så imorgon blir det nog en tur på stan för att dela ut de på alla ställen vi kan tänka oss att jobba. Hoppas att vi får något jobb bara! Det vore bra att ha råd att resa runt ordentligt sedan. I Sydney tänkte jag inte vara kvar i sex månader i alla fall!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0