Nya året


Nu när det är nytt år är det kanske på sin plats med nyårslöften.
Men, jag skiter nog i det.
Jag vet inte varför, men jag har aldrig riktigt gillat nyårslöften, förutom det utmärkta löftet att starta en blogg!
Jag tänkte berätta lite om mina planer för det nya året istället.

Först och främst har vi ju en massa tid kvar här i Australien.

Vi flyttar ut härifrån 26 februari, då planerar vi att köpa ett tågpass som gäller i tre månader. Med det kan man åka hur mycket man vill, i vilken riktning som helst, från Melbourne till Brisbane och inom New South Wales.


Först tar vi oss från Sydney till Melbourne, vilket tar runt 11 timmar (då kanske ni förstår avstånden lite, hur sjukt långt det är mellan allting).
Vi hade tänkt stanna där till 9 mars, campa med Jason och fira hans födelsedag. Han ska visa oss staden ordentligt, så jag hoppas få se en massa saker som man inte får chansen att se som ”vanlig turist”.  Det ska tydligen vara riktigt bra shopping i Melbourne dessutom, så lite handlande hinner vi nog också med.

Sedan blir det tåg tillbaka till Sydney med lite stopp på vägen i söta små städer och byar som verkar roliga. Wagga Wagga t.ex., som har en stor flod som verkar häftig. Bara namnet är ju roligt, så det måste va en bra stad! Då får vi se en smula av inlandet också, jag hoppas på mycket känguruer!
Vi skippar huvudstaden Canberra, det verkar inte vara så mycket att ha. Den staden känns så seriös på något sätt, med tråkiga industrier och kultur. Inte så mycket spännande att se.


Från Sydney färdas vi vidare upp längs östkusten, besöker Port Macquarie, Coffs Harbour, Byron Bay, Gold Coast, Surfers Paradise… Jag planerar att lära mig surfa och prova på att snorkla och dyka i Stora Barriärrevet.  Det blir nog två – tre veckor sammanlagt. Roligt!

Därefter upp till Brisbane där vi stannar ett par dagar. Vi ska hoppa fallskärm!
Vi måste göra det, det verkar hur kul som helst! Men läskigt…
Därifrån tar vi Grayhound-buss till Fraser Coast, Hervey Bay och Fraser Island, där det blir 4x4 safari - man hyr bil och upptäcker ön tillsammans med andra backpackers.

Buss tillbaka till Brisbane. Sedan flyg upp till Airlie Beach och segling i Whitsundays. Emelie verkade plötsligt få någon sorts dröm om att segla, så det ska vi fasen göra! Riktigt häftiga kuster finns det där.

I förrgår bokade vi flygresa till New Zealand. Coolt ställe! Dit flyger vi från Brisbane 28 april.
Vi stannar där i två veckor, sedan blir det flyg tillbaka till Sydney 12 maj. Shoppa souvenirer och säga hejdå till den härliga staden. Till sist tar vi flyget hem 20 maj.

Hejdå Australien!

Ojojoj, det här blev långt.
Ni får veta resten av årets planer någon annan dag i stället…


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0