Äggtoddy


Det som vanligtvis går fruktansvärt dåligt, gick igår försvånasvärt bra. Arbetet i mörkerrummet.
Efter tjugo minuters pysslande och kopiering (vilket vanligtvis brukar ta över en timme) av min äggbild var jag nöjd. Vi hade fotat ett vitt stilleben - ett ägg mot en vit bakgrund. På bilden skulle man precis kunna tyda äggets konturer. Jag måste säga att jag hade lyckats.
- Det blir MVG på det där, sa Christer.
Jag var glad.
När det väl går bra är det ganska kul att kopiera bilderna analogt trots allt. När det går bra, och jag inte får spränghuvudvärk och mår illa hela dagen av alla kemikalier. Då är det kul. Men det är inte särskilt ofta...


 Äggtoddy


Äggtoddy
,
dryck bestående av äggula, socker och konjak. Drycken dricks främst kring jul, särskilt i anglosaxiska länder.
  • Recept för en person:
    • 2 äggulor
    • 2 msk socker
    • 3 cl konjak
    • ev. varmt vatten och citron

Vispa ihop äggulor och socker till en fin tjock smet. Häll upp smeten i ett högt glas. Skikta konjaken ovanpå. Ha eventuellt i lite varmt vatten och lite citron.

Andelen socker, vatten och konjak prövas med fördel fram efter tycke och smak, men ovanstående fungerar bra som grundrecept.


Källa: Wikipedia.
Gott va? Eller inte.


Kommentarer

Postat av: Geccod

Det sägs vara rätt gott. Har aldrig smakat då jag är allergisk mot ägg (och minderårig visserligen). :P

2008-01-30 @ 16:05:39
URL: http://geccod.blogg.se
Postat av: michaela

lägg upp äggbilden:D jag vill se

2008-01-30 @ 20:02:07
Postat av: Moa

michaela: Nja, det är inte så lätt eftersom den som sagt är tagen analogt, med film alltså. Men jag kan säker skanna in den!

2008-01-30 @ 22:32:21
URL: http://helahuvetstormar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0