Dör lite.


Men oj vad jag inte orkar göra någonting idag!

Känner inte för någonting alls, samtidigt som jag har ett sug efter något jag inte kan greppa tag i.
Något... roligt!

Jag har varit superproduktiv varje dag i snart en vecka nu. Pluggat konstant.
Det är väl nu det tar ut sin rätt. Det var nu orken tog slut!

Igårkväll tog jag mig en titt på hemtentan som ska in 3e juni. Vilken mardröm!
Fick lite ångest. Eller ganske mycket ångest. Det här kommer att gå åt helvete!

TENTAMENSFRÅGA
A. Vid första anblicken är hållbarhet ett entydigt och enkelt begrepp. Ger man sig tid till
eftertanke framträder snart delar i detta begrepp som gör det mer sammansatt och
komplicerat. Välj ett konkret exempel, ett problem, ett område och beskriv hur du
skulle vilja lösa denna fråga för att få en fungerande och hållbar utveckling. Ditt
område kan vara av global karaktär så väl som av mer lokal natur. Identifiera vilka
konsekvenser, motkrafter, som kan uppstå när du försöker lösa ditt
hållbarhetsproblem. Problematisera din frågeställning med hjälp av kurslitteraturen
och föreläsningarna och förklara hur de tre benen (ekologisk, social och ekonomisk)
relaterar till ditt valda område och den lösning du föreslår (700 – 900 ord)

B. Att förstå villkor för elevens kunskapsbildning i relation till lärares roll respektive den
lärandes situation innebär att ställa sig frågor som: Vad tänker jag mig som lärare att
en undervisning för hållbar utveckling ska leda till? Och vad menar jag att elever
behöver kunna, veta och förstå för att bidra till en hållbar utveckling i världen? Välj ett
konkret exempel från din VFU eller från andra erfarenheter du har och problematisera
detta. VAD är innehåll och syfte med undervisningen? HUR lägger läraren upp arbetet
för att nå detta mål och hur ser hon/han att målet har nåtts? VARFÖR just detta
innehåll och dessa undervisningsmetoder? Argumentera med hjälp av kurslitteratur,
föreläsningar och andra källor (700 – 900 ord).


Jag undrar lite.
När ska vi få en lätt tenta?
HJÄLP! Byebye VG.

Tur att vi har väldigt bra och lättlästa böcker i alla fall!
Himmelriket jämfört med gubbarna Liedman och von Wright!

Jag gillar den här kursen. Får mig att fundera mycket, men tenatan. Usch!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0