Dagen då jag träffade Alex Schulman


Stannade uppe alldeles för länge igårkväll och vaknade därmed alldeles för sent idag.
Kom på efter någon timme att det kanske vore kul att besöka Bokmässan. Men på grund av min sega morgon kom jag inte dit förrän kl 14... Det blev rätt bra ändå!

110 kr för studenter. Helt klart värt det!

Jag gick vilse alldeles för många gånger. Så galet stort!

Lyssnade på Jan Guillou som berättade om sin nyutkomna bok Brobyggarna, den första boken i en tänkt serie om hela 1900-talet. Blev sugen på att läsa den.
Han är allt lite läskig Guillou. Blev helt nervös när han tittade mig rakt i ögonen några gånger.

Och sen. Sen var jag med om mitt livs händelse! Nästan.
Under Guillious föreläsning fick jag syn på Alex Schulman på andra sidan folkmassan. Skyndade mig fram till honom så fort jag bara kunde, med bultande hjärta och nervösa svettningar. Han var stilig där han stod. Längre än jag trodde.
"Hej! Får jag ta en bild på dig?"
"Absolut!"


Hade velat ta en bild ihop med honom, men det kändes så dumt att be någon annan fota. Gick och hämtade en av hans böcker från hyllan och väntade medan han signerade en annan tjejs bok. I högtalarna ropade de ut:
"Nästa författare på scen är Alex Schulman!" men Alex stod lugnt kvar och signerade böcker.
"Hinner du signera min?" undrade jag när de andra gått.
"Ja, jag tror det!" svarade han och började plocka fram sin penna ur portföljen, men så kom det någon och ryckte i honom och sa att han måste upp på scen nu.
"Eller, jag hinner visst inte... Men efteråt står jag där borta", sa han och pekade på ett bord vid kassan. Så trevlig och helt avslappnad. Jag var dock långt ifrån avslappnad...

Jag väntade när han pratade, skrattade åt hans dumma berättelser om sin mediakåthet och historien bakom titeln på boken.
Här har ni en liten film med en rolig fyllehistoria!


Efteråt haffade jag honom precis när han hade gått av scenen:
"Kan du signera min bok nu?" frågade jag och log stort.
"Ja, nu kör vi! Vad heter du?"

Han skrev:
"Till Moa med kärlek - Alex Schulman"
Åh!!!

Här har vi Alex kaffe som han glömde kvar när han rusade iväg till... jag vart han nu skulle. Något viktigt.
Jag borde druckit upp det.

Sen träffade jag på bloggaren Lina Neiderstam som tecknar den häftiga erotiska urtidsserien Maran.

Frossade i härliga läromedel från diverse förlag och förbund.

Thomas Bodström, jo man tackar!
Men honom har jag träffat en gång innan. Tog nämligen skolfoto på hans barn på en skola i Stockholm och gick förbi honom på parkeringen.

Sen åt jag en kaka bakad av självaste Grynet! Eller Elin Ek som hon egentligen heter.
Aktuell med boken Supertanten.

Och så lyssnade jag lite på Plura som berättade om sin spanska kokbok.

Front row liksom. Två meter från mannen.

Det var det! En mycket trevlig liten utflyckt med oväntade hjärtklappningar...
På vägen hem fick jag reda på att Poseidon befinner sig på spa. Roligt för honom!

Hemma var det fortfarande soligt och fint. Höst så det förslår!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0